tisdag 31 mars 2009

Snabb kommunikation

Jag tror på snabb kommunikation. Därför startar jag nu den här bloggen. Även om jag tror på bloggen som en av flera bra kanaler för kommunikation så vet jag faktiskt inte varför det heter "blogg". Någon som har svaret...?

Hur som helst. Jag har nu jobbat som vd på Elektriska Installatörsorganisationen EIO i ett par månader, och det är mycket att sätta sig in i. Men tack vare alla kompetenta kolleger i branschen så känner jag att jag är på rätt väg. Själv strävar jag efter att ha en hyfsad helikoptersyn.

Det är viktigt att även Sveriges elinstallatörer höjer blicken något. På så vis kan EIO-företagen ta en starkare roll i framtida installationsprojekt. Inte minst vad gäller energieffektivisering. Förresten, var det någon av er som släckte ljuset i lördags kväll på ”Earth hour”?

8 kommentarer:

  1. Vilken bra grej! Läste på er hemsida att EIO är med i Svenskt Näringsliv. Vad jag vet är det ingen av vd:arna inom just Svenskt Näringsliv som har en informationskanal av den här typen. Hoppas att ditt initiativ skakar om lite grand; för det här är ju ett av de nya sätten att komunicera med omgivningen. Mycket bra initiativ! PS. Och så hoppas jag ju förstås på att få reda på mer om branschen som du representerar. DS.

    "En som aldrig blev elektriker"

    SvaraRadera
  2. Tjena. Välkommen till bloggvärlden. På tal om släckt ljus. Hur ser du på det här med avvecklingen av glödlampan? Är det bra eller dåligt?

    SvaraRadera
  3. Hej "Anonym"!
    Tala om snabb respons på min dagsfärska blogg; det får verkligen bli snabblunch idag... En utfasning av Europas alla glödlampor fram till 2012 skulle innebära många nya arbetstillfällen. Inte minst för EIO:s 2.600 medlemsföretag. Det skulle också behövas utveckling av nya ljuskällor, styrutrustning och armaturer. Vi har skrivit en hel del om det här tidigare. Läs mer på www.eio.se, och här hittar du en debattartikel: http://www.dt.se/opinion/debatt/article396072.ece
    //Janne

    SvaraRadera
  4. Hej "En som aldrig blev elektriker"!
    Tack för responsen. Först, vad tråkigt att du inte blev elektriker. Det är ett spännande yrke. Men det kanske inte är för sent för dig än...? I så fall, läs här: http://www.ecy.com/studenter/vad_gor_en_elektriker.asp. Vad gäller bloggande vd:ar i bland Svenskt Näringslivs organisationer så vet jag ingen om på rak arm. Men du kan ju kolla här vid tillfälle: http://www.svensktnaringsliv.se/medlemsorganisationer/.
    //Janne

    SvaraRadera
  5. Kul med en blogg och själv är jag i 2 brancher både som elektriker men även DJ som bisyssla så tänkte jag bara nänma att Dicjockeybranchen har kommit längre än Elbranchen med användningen av LED och effektmässigt samt prismässigt så är LED Suveräna i kombination med Linsteknik som sprider ljuset. Elbranchen brottas som vanligt med Grossistpriser uppåt väggarna där man vill skära guld med täljkniv.
    Discobranchen är mer internationell där man kan köpa väldigt bra produkter till helrätta priser.

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte om Earth hour blev en sån succé som Världsnaturfonden http://www.wwf.se/ hoppades, det kanske är lite svårt att följa upp nåt sånt. Själv släckte jag inte. Men det är ju viktigt att energieffektivisera. Man hör ju en hel del om hur exempelvis vvs:are och fönsterleverantörer kan hjälpa till att effektivisera Sverige. Hur kan elinstallatörerna hjälpa till att minska energiförbrukningen?

    SvaraRadera
  7. Hej anonym ett sätt att spara energi om man har direktverkande elradiatorer är att låta sin elinstallatör bytta ut sina gamla elradiatorer med mekaniska termostat, till moderna elradiatorer elektroniska termostat samt installera en effektiv styrning av sin elvärme det kan sänka energiförbrukningen ca.20%

    SvaraRadera
  8. Hej Kåre!
    Jag skulle vilja att fler skickade in riktiga exempel med siffror här på på bloggen.
    Jag har sett exempel på förbrukningssiffror där vi bytt ut alla till oljefyllda och det största kändaste märket men besparingen har såvitt jag sett inte varit i närheten av några 20% inte ens om man tar bort hushållsförbrukningen. Luftvärmepump är bättre om det är öppen planlösning.

    SvaraRadera