onsdag 22 december 2010

Vem är behörig?

Elsäkerhetsverket har lämnat ut ett remissförslag om nytt system för behörighet för elinstallationer. Att något var på gång visste jag och att Elektrikerförbundet inte gillade vad de trodde skulle komma visste jag också. Nu sitter vi med remissen och ska bilda oss en uppfattning om vad den innebär. Elsäkerhetsverkets motiv till nytt system grundar sig på bland annat på att närma sig EU-rätten och dess regler om fri rörlighet för arbetskraften. Verket vill också att behörighetsreglerna blir mer transparenta och konsumentanpassade och så vill man få en mer enhetlig administration. Dessutom vill man givetvis förenkla förutsättningarna för den kontroll som Elsäkerhetsverket har som uppgift att utföra.Kort och gott kan det beskrivas så att alla som arbetar med el ska ha behörighet, vilket ju inte är fallet idag. Bra eller dåligt? Svaret just nu är att jag vet inte. Dagens behörighetssystem har många år på nacken och har sina brister men också sina förtjänster. Behörighetsfrågan är mycket viktig för våra medlemsföretag men också en fråga som berör allmänheten i stort eftersom det handlar om hur säkra installationer branschen levererar.Jag välkomnar därför Elsäkerhetsverkets initiativ och inom EIO ska vi nu på bred front arbeta med remissen och lämna vår syn på morgondagens regelverk för behörighet

2 kommentarer:

  1. Ja det tål att tänka till på detta förslag. Att alla ska ha någon form av behörighet höjer statusen på yrket. Och vi får nog också säkrare anläggningar. Men det finns många frågetecken att räta ut. Får vi en massa enmansföretag? Hur påverkar detta lönebilden? Ökar detta svartjobben? Jag hoppas på många tankar gärna av flera kring detta här på din blogg Janne.

    SvaraRadera
  2. De första som kommer upp i mitt huvud är varför ändra på något som fungerar så bra. Men samtidigt så är jag alltid för utveckling men frågan är om detta är en positiv utveckling för vår elbranch. Vet om att detta är mer ett sådant system som elektriker i tex Australien och USA har. Detta är inget jag är specielt avundsjuk på. De är som du säger, en massa enmans firmor. Ofta har de lite bättre betalt men samtidigt får de stå för försäkringar, utbildningar, arbetskläder och verkyg och andra avgifter själva vilket kostar mycket pengar för den enskillde och därför slarvas det med detta och det försämrar kvaliten på jobben. Sen kan jag hålla med om att många svenska behöriga elektriker idag har inte alltid den kompetens som krävs, men och andra sidan så har oftas den som är står för behörigheten på företaget kännedom om detta och kan på så sätt placera den montören på arbetsuppgifter som den kan hantera på ett bra och säkert sätt.

    Jag är emot ett förslag som tvingar alla elektriker att läsa upp sina kunskaper . Men om Elsäkerhetsverket/företaget/regeringen är redo att betala min tid vid skolbänken så tackar jag inte nej för jag tycker att yrekt är intressant och jag vill lära mig mer om hur saker och ting fungerar och jag vill att mina kunskaper ska vara höga internationell sett.

    Sen såg jag att detta inläggg är väldigt gammalt och undrar hur långt man har kommit i detta ärende?

    SvaraRadera