söndag 28 juni 2009

Bra tillsyn men inget förstatligande!

Efter ett par timmar i Almedalen och en träff med Svensk Byggnäring, så har jag nu också hört mitt första tal på plats i Almedalsparken. Lars Ohly talade bland annat om att skattebetalarna har rätt till stabila banker. Jag kan väl erkänna att det knappast är Vänsterpartiet som jag anser vara det mest företagarvänliga och progressiva partiet, med de rätta idéerna för en positiv utveckling av EIO:s medlemsföretag. Men visst har han rätt i att det behövs stabila banker i Sverige. Lars Ohly menar att det inte är hållbart att staten "passivt ska täcka finansbolagens förluster en gång till". Jag håller även med om att vi måste göra allt för att undvika det. Jag är dock tveksam till att Ohlys idé med ökat statligt ägande är lösningen. Däremot är det rimligt med vissa regleringar och bra tillsyn av finansmarknaden. Jag är medveten om att jag inte har den totala lösningen på det här problemet, men en strävan mot förstatligade banker känns inte bra. Historien visar att det inte är ett bra grepp. Hur som helst, nu har Ohly satt punkt i talet. Och min nästa punkt på dagordningen här i Visby är ett mingel med byggnäringens aktörer, journalister, politiker och beslutsfattare. Där ska vi inom Svensk Byggnäring prata om hur vi vill sätta fart på Sverige genom exempelvis ökat byggande, och förstås hur EIO:s medlemsföretag ska vara delaktigt i detta. Jag återkommer med en rapport därifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar