lördag 8 maj 2010

Avtal under hot

Jag har avstått från att i någon omfattning kommentera årets avtalsrörelse i min blogg. Nu är vi klara med ett avtal och har lyckats avvärja en storkonflikt. Resultatet är i nivå med övriga avtal som slutits. Däremot saknar jag alla de frågor och förslag vi fört fram i syfte att utveckla elteknikbranschen. Det är trist. Det är min övertygelse att resultatet för branschen som helhet hade blivit bättre om diskussionerna kunnat ske utan kniven på strupen i form av en storstrejk. Det har varit en slitsam process och nu tar jag mig friheten till lite helgledighet.

4 kommentarer:

  1. Om man inte vill få konflikter på arbetsmarknaden får man sluta säga NEJ till allt. Vi kan lova att inte strejka nästa gång om ni lovar att inte säga nej. Men det blir antagligen som vanligt. Hört talas om ordspråket - det är aldrig 1 fel när 2 träter.

    SvaraRadera
  2. Det är alldeles riktigt att det säkraste sättet att slippa konflikter är att säga ja till allt. Om det gäller bägge parter blir det en något märklig situation inte sant?

    SvaraRadera
  3. Du skriver att ni fick teckna avtal under hot. Efter en genomläsning av avtalet har jag svårt att se vilken eller vilka bestämmelser som EIO enbart kunde tänka sig att underteckna vid konflikthot. Skulle du kunna ange vilka bestämmelser som EIO inte skulle ha kunna skriva på "frivilligt"? Om detta är fallet får du gärna förklara varför. EIO borde ha kunnat erbjuda SEF detta för många månader sedan.

    SvaraRadera
  4. Nej, det är just det som är poängen. Jag upplevde aldrig under förhandlingarna att vi stod så långt ifrån varandra att det fanns någon som helst anledning att hota med strejk. Ändå så skramlades det med strejk på hemsidan redan i februari innan vi ens börjat med reella förhandlingar. Strejk är tänkt att vara en sista utväg, något som facket kan använda när alla andra förhandlingsalternativ är uttömda. De flesta fackförbund resonerar så. Det är ett problem att Elektrikerförbundet betraktar strejken som förhandlingarnas utgångsläge

    SvaraRadera